5 tips tegen eenzaamheid

5 tips tegen eenzaamheid

Welzijn Stichtse Vecht wil haar steentje bijdragen aan de Week tegen Eenzaamheid.
In deze week, die dit jaar loopt van 21 september tot en met 1 oktober, besteden wij aandacht aan dit thema.

Wist je bijvoorbeeld al dat eenzaamheid het gemis is aan verbondenheid met anderen? Dat betekent bijvoorbeeld dat je wel meer mensen om je heen zou willen hebben. Het kan ook zijn dat je een druk sociaal leven hebt, maar dat de contacten voor jouw gevoel te oppervlakkig zijn. Of misschien is er een groot gemis van een verbroken of verloren contact.

Soms gebeurt er iets in je leven waardoor je je (tijdelijk) heel eenzaam kunt voelen. Misschien ben je je baan kwijtgeraakt, is je relatie verbroken of ben je een dierbare verloren. Ingrijpende veranderingen in iemands leven kunnen leiden tot gevoelens van eenzaamheid.

En soms kom je in een nieuwe fase in je leven terecht. Bijvoorbeeld als je een kind krijgt of naar een andere stad verhuist. Weet dat iedereen zich wel eens eenzaam voelt. Maar wordt het erger of maak je je zorgen? Praat er over en zoek hulp. Je bent niet alleen.

 

Iedereen kan iets doen tegen eenzaamheid. Hieronder delen we graag enkele tips.

  1. Soms is het genoeg om een luisterend oor voor iemand te zijn of een praatje met iemand te maken. Vandaag dagen we je uit om een gesprekje aan te knopen met bijvoorbeeld de buurvrouw, de meneer bij de bushalte, de moeder van het vriendje van je zoon of dochter
  2. Iedereen wordt graag aangesproken op zijn kracht. Je kunt dus ook eens een beroep op een ander doen. Mogelijk wil je buurman juist jou helpen. Vraag bijvoorbeeld om tips voor je eigen tuin, om hulp bij een klus of vraag om planten water te geven als je op vakantie gaat.
    Wie ga jij deze week om hulp vragen?

 

  1. Gevoelens van eenzaamheid doen zich ook bij mantelzorgers voor. Door hun gebondenheid aan huis bijvoorbeeld. De zorg voor een gehandicapt kind of een partner kan intensief zijn, waardoor een mantelzorger de deur moeilijk uit kan. Ken jij een mantelzorger? Zet diegene dan vandaag eens in het zonnetje! Dat kan al met iets heel kleins, bijvoorbeeld een lief appje, een handgeschreven kaartje of met een klein cadeautje.
  2. Soms blader je wel eens door foto’s en zie je die oude vriend of vriendin weer voorbij komen. Hoe zou het nu met hem of haar gaan?
    Maak een lijstje van oude contacten die verwaterd zijn en stuur ze een berichtje om weer eens af te spreken.
  3. Je wacht op de bus, even vlug op Facebook kijken. Je zit thuis op de bank en je weet even niet wat je moet doen. Je pakt je telefoon. We spreken elkaar meer en meer via social media dan in het echt. En juist dat échte contact is wat ons gelukkig maakt. Lukt het jou om tijdens een afspraak met een vriend of vriendin je telefoon in je tas te laten?
Terug naar nieuwsoverzicht

Design & Bouw: Two Visions